Vedtægter - Strandgaarden Tusenæs

Gå til indhold

VEDTÆGTER for
GRUNDEJERFORENINGEN STRANDGÅRDEN

Vedtaget på Grundejerforeningen Strandgårdens Ordinære Generalforsamling d. 1.  april 2017


§ 1.

Foreningens navn er ”Grundejerforeningen Strandgården”. Dens område omfatter matr. nr. 4a og arealer udstykket fra matr. nr. 4a og 12a, Kastrup by, Hørby sogn. Hver parcel udgør ét medlemskab. Generalforsamlingen kan med simpelt flertal vedtage, at parceller ud¬stykket fra nærliggende arealer tilsluttes foreningen.

Foreningens hjemsted er Holbæk kommune.

§ 2.

Foreningen er stiftet i henhold til en deklaration, lyst 18/6 1968. Denne deklaration er aflyst og erstattet af Holbæk Kommunes lokalplan 5.04, af september 2002.

Foreningen har til formål at varetage medlemmernes fælles grundejerinteresser og grundejerpligter i overensstemmelse med ovennævnte lokalplan, såvel indadtil som udadtil, herunder blandt andet at administrere, ved¬ligeholde og renholde anlæg, fællesarealer og private veje.

§ 3.

Foreningen er upolitisk og kan med generalforsamlingens tilslutning, uden ændringer i nærværende vedtægter tilsluttes en eventuel sammen¬slutning af grundejerforeninger på Sjælland, ligesom foreningen efter be¬styrelsens bestemmelse med generalforsamlingens tilslutning kan tilsluttes en hovedorganisation af grundejerforeninger.

Som medlemmer kan og skal optages grundejere, som er retmæssige ejere af parceller af de i § 1 nævnte arealer.

Parcelejernes medlemspligt af foreningen indtræder samtidig med parcellens erhvervelse, uanset på hvilken måde denne finder sted. Indtræ¬dende medlemmer får ved indtræden anpartsvis andel i foreningens formue og / eller gæld.

Ophører et medlem med at være ejer af en af de omhandlede parceller, bort¬falder medlemskabet, og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent fra foreningens side eller udbetaling af andel i foreningens formue.

§ 4.

Meddelelse om ejendommens overdragelse og dermed følgende ud¬træden for sælgeren og indtræden for køberen skal, senest 14 dage efter handlens indgåelse, fremsendes skriftligt til bestyrelsen med oplysning om køberens navn og helårsadresse.

De til medlemskabet knyttede medlemsrettigheder træder først i kraft, når kontingentet er betalt, idet et indtrædende medlem, der erhverver en ejendom, hvor sælgeren er i kontingent¬restance, har pligt til at udrede det skyldige beløb.

§ 5.

Medlemmerne er med hensyn til benyttelse og bebyggelse af parcellerne underkastet bestemmelserne i Holbæk Kommunes lokalplan for området.

§ 6.

Der pålægges medlemmerne et årligt kontingent til administrations¬omkostninger, vedligeholdelse, renholdelse og rydning af private veje, fællesarealer og foranstaltninger i øvrigt i det omfang, krav herom måtte blive fremsat af det offentlige, eller beslutning herom træffes af foreningens generalforsamling.

Det årlige kontingent fastsættes af foreningens medlemmer på dens ordinære generalforsamling i forbindelse med forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det indeværende kalenderår.  Kontingentet indbetales til foreningens bankkonto med sidste rettidige indbetaling pr. 1/6 og gælder for det indeværende kalenderår. Særlige bidrag kan fastsættes på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, der tillige fastsætter betalingsterminerne.
Bankoplysninger og –kontonummer oplyses i Strandgårdsbladet inden betalingsfristen og på foreningens hjemmeside.

Såfremt et medlem er i restance med kontingent eller andre af generalforsamlingen fastsatte særlige bidrag til grundejerforeningen, bevirker det, at det pågældende medlems stemmeret er suspenderet, indtil restancen og de eventuelle i forbindelse med opkrævningen påløbne omkostninger er betalt.

Er kontingentet eller andre bidrag ikke betalt senest 1 måned efter forfaldsdatoen, opkræves disse med tillæg af et af generalforsamlingen vedtaget rykkergebyr. Er kontingentet eller andre bidrag ikke betalt senest 2 måneder efter forfaldsdatoen, kan bestyrelsen uden yderligere varsel lade beløbet overgå til inkasso.

§ 7.

Det kontingent og evt. øvrige bidrag, som ejerne skal betale til foreningen, fordeles ligeligt på medlemmerne, med mindre generalforsamlingen vedtager, at fordelingen skal ske på andet grundlag, f. eks. arealer eller facadelængder.

§ 8

For dispositioner, truffet af bestyrelsen i henhold til den bemyndigelse den får i disse vedtægter, eller i henhold til særlig be¬myndigelse efter generalforsamlingsbeslutning herom, hæfter medlemmerne soli-darisk, én for alle og alle for én.

§ 9.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen på foreningens ordinære generalforsamling, således at formanden og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i ulige år, og kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år.  Formanden og kassereren vælges af generalforsamlingen, mens den øvrige bestyrelse konstitueres på det første bestyrelsesmøde efter valget.  Ud¬over bestyrelsen vælges en suppleant til denne samt en revisor og en revisor¬suppleant. Suppleanterne vælges for ét år ad gangen.
Bestyrelsen varetager foreningens interesser i overensstemmelse med det mandat og de beslutninger, generalforsamlingen måtte vedtage. Bestyrelsen påser endvidere, at foreningen efterlever offentlige myndigheders krav og regulativer i det omfang, disse relateres til foreningen som helhed.    

Bestyrelsen fastsætter et ordensreglement, hvis primære formål er at fremme indbyrdes hensyntagen, bevare udstykningen som et roligt rekreativt område, herunder fremme trafiksikkerheden og begrænse støj-, lugt- og røggener. Medlemmerne er forpligtet til at overholde ordensreglementet.

Bestyrelsen kan, i fornødent omfang og under ansvar over for generalforsamlingen, antage lønnet arbejdskraft eller indhente sagkyndig bistand.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat over forhandlingerne og de af bestyrelsen trufne beslutninger. Bestyrelsen fører endvidere et medlemskartotek indeholdende medlemmernes helårsadresse og - i det omfang dette er oplyst - medlemmernes telefonnummer og e-mail adresse.

§ 10.

Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet.

Bestyrelsen kan til løsning af særlige opgaver nedsætte udvalg, bestående af medlemmer uden for bestyrelsen. Udvalgsformanden skal dog altid være et bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som over for private.

Foreningen tegnes i alle anliggender af formanden i forbindelse med mindst ét af bestyrelsens medlemmer.

Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med vedtægterne og de på generalforsamlingen trufne beslutninger.

§ 11.

Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, formanden finder det nødvendigt, eller når mindst ét bestyrelsesmedlem forlanger det.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Formanden, eller i dennes fravær næstformanden, leder bestyrelsesmøderne og har i tilfælde af stemmelighed den afgørende stemme.

Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndigg¬jort eller bliver ude af rådighed over sit bo, indtræder suppleanten.  Så¬fremt yderligere medlemmer udtræder, bliver umyndiggjorte eller ude af rådighed over eget bo, skal bestyrelsen supplere sig snarest muligt ved selvvalg, gældende til næste ordinære generalforsamling.

Såfremt formanden eller kassereren i henhold til ovenstående måt¬te udtræde af foreningen, eller af andre grunde ikke er i stand til at vare¬tage hvervet, skal deres afløser vælges inden for de resterende bestyrelses¬medlemmer indtil førstkommende generalforsamling. Såfremt ingen ønsker at modtage valg, skal bestyrelsen foranledige indkaldt ekstraordi¬nær generalforsamling med henblik på valg af stedfortræder.


§ 12.

Kassereren modtager foreningens indtægter og udbetaler foreningens udgifter.

Kassereren fører et af bestyrelsen autoriseret regnskab. Foreningens midler skal henstå på konto i bank, sparekasse eller på girokonto.

Kassereren skal løbende orientere bestyrelsen om foreningens økonomiske forhold, herunder indhente bestyrelsens godkendelse af afholdte udgifter.

Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Årsregnskabet afleveres af kassereren til formanden inden den 15. februar. Formanden påtegner og videresender regnskabet til den af generalforsamlingen valgte revisor, der har 14 dage til regnskabets gennemgang og tilbagele¬vering til formanden med eventuelle bemærkninger.  Regnskabet skal fore¬ligge revideret senest den 15. marts og skal udsendes med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.


§ 13.

Foreningens generalforsamling er foreningens højeste myndighed.  Kun den kan vedtage, ændre eller ophæve vedtægterne.

Foreningens ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.

Medlemmerne skal indkaldes skriftligt med mindst 2 ugers varsel. Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om, hvilke emner der vil være at behandle.

Som bilag til indkaldelsen skal endvidere udsendes: Bestyrelsens skriftlige beretning for perioden fra sidste ordinære generalforsamling og til udgangen af februar, det reviderede regnskab for sidste forløbne kalenderår samt budgetforslag for indeværende kalenderår. Endvidere eventuelle andre forslag fra bestyrelsen, samt eventuelt - rettidigt indkomne - forslag fra medlemmerne.

Bestyrelsen gør på generalforsamlingen mundtligt rede for perioden fra årsberetningens afslutning og frem til generalforsamlingen, som afholdes inden udgangen af april måned.

Forslag fra medlemmer eller sager, der af medlemmerne ønskes be¬handlet på generalforsamlingen, skal tilsendes bestyrelsen skriftligt inden den 1. marts. Ændringsforslag til rettidigt fremsatte forslag eller til punkter på dagsordenen i øvrigt kan fremsættes, indtil punktet sættes til afstemning på generalforsamlingen.

Medlemmer, der har ytret ønske herom, kan - jfr. § 18. - modtage indkaldelsen med bilag, elektronisk, via e-mail.
På foreningens generalforsamlinger kan der kun træffes afgørelse vedrørende emner, der er optaget i den medlemmerne meddelte dagsorden, jfr. § 15.

Generalforsamlinger indkaldes skriftligt af bestyrelsen og ledes af en dirigent, valgt af forsamlingen.  Dirigenten må - medmindre dette vedtages enstemmigt af forsamlingen - ikke være bestyrelsesmedlem eller revisor i foreningen.

§ 14.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt, eller når mindst 1/3 af foreningens medlemmer fremsætter skriftligt ønske herom.

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med samme varsel og på samme måde som den ordinære generalforsamling, med angi¬velse af de til forhandling fastsatte emner.

Såfremt den ekstraordinære generalforsamling indkaldes efter ønske fra medlemmerne, skal disse samtidig med begæringens fremsættelse skriftligt meddele, hvilke emner der ønskes behandlet, og bestyrelsen er herefter forpligtet til senest 14 dage herefter at udsende skriftlig indkaldelse til den ekstra-ordinære generalforsamling.


§ 15.

For den ordinære generalforsamling skal gælde følgende dagsorden:

1) Valg af dirigent.
2) Valg af tre stemmetællere
3) Gennemgang af bestyrelsens skriftligt udsendte beretning frem til udgangen af februar, suppleret med bestyrelsens mundtlige beretning for perioden fra udgangen af februar og frem til generalforsamlingen.
4) Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
5) Forslag fra bestyrelsen i øvrigt
6) Forslag fra medlemmerne
7) Bestyrelsens budgetforslag, herunder fastsættelse af medlemskontingent.
8) Valg af medlemmer til bestyrelsen.
9) Valg af suppleant til bestyrelsen.
10) Valg af revisor og revisorsuppleant.
11) Eventuelt.

§ 16.

Alle valg og almindeligt foreliggende sager afgøres ved simpelt stemmeflertal. Hver medlemsparcel har 2 stemmer, som enten kan afgives ved personligt fremmøde på generalforsamlingen eller ved afgivelse af skriftlig fuldmagt.
Afstemning sker ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt, såfremt 1/3 af de tilstedeværende medlemmer eller bestyrelsen begærer dette. Nyvalg til bestyrelsen sker ved skriftlig afstemning.
Ændringer af foreningens vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

§ 17.

De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger og behandlede sager indføres i foreningens referat, der underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

§ 18.

Medlemmer kan - ved tilmelding til grundejerforeningens ”mail-service” - fravælge postbesørgede meddelelser fra bestyrelsen, herunder indkaldelse til generalforsamling med bilag. Disse meddelelser vil herefter udelukkende fremkomme elektronisk, via e-mail. Tilmelding til mail-service er frivillig og kan fortrydes med 14 dages skriftlig varsel.


Således vedtaget på
Grundejerforeningen Strandgårdens ekstraordinære Generalforsamling
1. april 2017
Tilbage til indhold